Lättläst

Museer och arkiv i Sverige har många olika saker i sina samlingar.
Många bilder och texter om samlingarna finns på internet så att alla kan titta och läsa.
Men det kan vara svårt att veta var man ska leta.

I K-samsök kan man söka i många samlingar samtidigt,
istället för att söka i en samling i taget.
Då är det lättare att hitta det man letar efter.

Du kan till exempel hitta bilder och texter om:

  • saker som finns på museum
  • gamla fotografier
  • platser som människor har bott på förr i tiden

Det finns saker från hela Sverige,
och många saker från andra länder också.

Du kan söka i K-samsök på olika webbplatser och i mobil-appar.
Till exempel på webbplatsen Kringla, www.kringla.nu.

Vem som helst får bygga nya verktyg för att söka i K-samsök.
Vi vill att så många som möjligt ska kunna se och använda samlingarna.

Det är Riksantikvarieämbetet som sköter K-samsök.
Om du vill fråga något om K-samsök,
skicka e-post till ksamsok@raa.se.